Marius Øvrebø-Engemoen, konstituert daglig leder i GramArt. Foto: Eva Rose

Trondheim Calling er en av landets største musikkonferanser og showcasefestivaler som trekker artister og bransje fra hele Norge og arrangeres for åttende gang 1.-3. februar 2018.

Artistorganisasjonen GramArt er en av hovedsamarbeidspartnerne til Trondheim Calling og tilbyr blant annet en kurspakke spesielt rettet mot norske artister som ønsker å komme seg opp i musikkverden.

Kurspakken holdes fredag 2.februar kl 13-16 på konferansehotellet Clarion Congress og alle som spiller på Trondheim Calling eller har delegatpass har tilgang.

I fjor så ble det fullt på kursene så vi anbefaler deg å komme i rett tid!

Kl 13.00

Musikkjuss 101: Artistrettigheter og Avtaler
Hva trenger du egentlig å vite, du som enten selv er artist eller som skal representere artister?
Det går ofte fort når det tar av i musikkbransjen. Forhåndskunnskap om bransjens utvikling, hva som er «vanlig» og hva du bør gjøre for å sikre dine rettigheter er derfor nødvendig. Har du det, vil du være i bedre posisjon til å kunne oppnå gode avtaler. Dette er viktig både for artister og deres medspillere.

Hva innebærer egentlig alle de avtalene du har fått på bordet? Er vilkårene i forslagene du har mottatt rimelige? Er det nå på tide å innhente profesjonell hjelp i forhandlingene, eller er klarer du dette selv?

Seminarholder er advokat i GramArt Marius Øvrebø-Engemoen, som er spesialist på juss på musikkfeltet.

kl 14.00
Samtale: Hvilke virkemidler har du tilgjengelig som ung artist i Norge?
Det finnes flere springbrett og virkemidler for unge artister i Norge for å bli lagt merke til for publikum og bransjen. Alt i fra spillelister på streamingtjenestene, radioprogram, nettplattformer, showcasefestivaler og konsertserier til talentkonkurranser  og stipender. Hva funker best, og hvordan kan man bruke tilbudene for å bygge opp under en ny norsk artist? Dette spørsmålet finnes det like mange svar på som det finnes artistkarrierer,  så vi har samlet en knippe flinke folk som jobber med å løfte ny norsk musikk i ulike roller for å dele sine erfaringer.

Ruben Nesse (Brilliance/Diamond Club)
Sarah Winona Sortland (Indianer Management)
Thomas Litangen (Pott I Panne/Dama Di)
Samtale ledes av Karen Sofie Sørenen (Styremedlem NKA/Music Norway/Vill Vill Vest)

Panelbilde tc

kl 15.00
Hvordan jobber NRK med norsk musikk?
NRK har i en årrekke løftet frem norske artister. Nå de siste årene ser vi også at NRK er blitt en stadig viktigere plattform for musikk også utenfor radiolistene. Musikken har vært en viktig del av serieproduksjoner som for eksempel Skam. Under Trondheim Calling i fjor fortalte NRK P3 om hvordan man best promoterer seg mot radio, hvordan spillelistene til P3 fungerer og hvordan Urørtredaksjonen jobber. – I år retter de fokus på hvordan NRK helhetlig jobber med musikk. Enten det er på nett, TV eller på radio.

Her kan du altså få svar på hvorfor du skal holde deg synlig for NRK uten at radiolistene nødvendigvis er målet.