Når du melder deg inn i GramArt, får du faktura på medlemsskapet kort tid etterpå. Ved betaling bekrefter du medlemsskapet ditt. Medlemsskapet løper til du eventuelt melder deg ut. Om du velger å betale med Vipps hurtigkasse ved innmelding, anser vi medlemsskapet for løpende fra tidspunktet du godkjente betalingen. Ved innmelding blir du også påmeldt vårt nyhetsbrev, som vi bruker til å sende deg relevant informasjon om medlemsskapet ditt. Om du ikke ønsker å motta dette, kan du når som helst melde deg av via link i brevet.
Det er ingen bindingstid på medlemsskapet og du kan melde deg ut når som helst, men med mindre du spesifiserer noe annet, vil medlemsskapet løpe til neste forfall.
Ved betaling for arrangementer og andre tjenester, vil eventuelle betingelser for avbestilling/avmelding spesifiseres for det enkelte arrangement.
For mer informasjon om hva medlemsskapet ditt i GramArt innebærer, viser vi til vedtektene våre og nettsidene forøvrig.
Formelle salgsvilkår
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Artistorganisasjonen GramArt, St. Olavs gate 28, 0166 Oslo, gramart@gramart.no, 22005650, org. nr: 871280932, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Medlemsskap har ikke oppsigelsetid, men løper frem til neste forfall. Forsikringer løper ut faktureringssyklus. Andre tjenester som betales via Vipps eller faktura, som arrangementer eller lignende, vil betingelsene defineres for den enkelte betaling.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt forsikringen/medlemsskapet blir aktivt. Betaling skjer via Vipps eller faktura.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved inngåelse. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Aktivering av medlemsskapet/forsikringen/billetten skjer umiddelbart etter bestilling.
7. Angrerett
Om du skulle angre på inngått medlemsskap eller bestilling av forsikring, gir du beskjed til oss senest innen 14 dager, så krediterer vi faktura. Om du har kjøpt forsikring og rettet krav, kan du ikke lenger angre. Om du har kjøpt billett til et arrangement, er det ingen angrerett.
8. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
9. Mangel ved varen
Er det mangler ved tjenesten? Ta kontakt med gramart@gramart.no ved medlemsskap, forsikring@gramart.no ved forsikring.
10. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen.
11. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
12. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
13. Konfliktløsning
GramArt er en organisasjon som leverer tjenester til profesjonelle, næringsdrivende artister og musikere. Skulle det oppstå konflikt, vil dette løses mellom medlemmet, styret og administrasjonen.